Ole dole doff

Kinke lane koff. Hur går den sen??
Det var nån på tv idag som hade tagit sig efternamnet Lanekoff. Kreativt eller småidiotiskt? Vet inte.
Hur som helst så gav det ju en nostalgitripp som hette duga, tillbaka till olandets svunna tid. Så vilka Oleramsor kommer vi ihåg? Den enda jag kan komma på är

En gul knapp
Sa att du slapp.

Eller gick den:

En gul knapp sa
att du slapp va.

Daniel påstår att det fanns nån om indianer. Själv är jag övertygad om att Kalle Anka var inblandad på nåt sätt.

Vilken ramsa kommer ni ihåg??






Tyck nåt!
Postat av: Anonym

Ole dole doff,

kinke lane koff,

koffeliane binkeli bane,

ole dole doff.



App lapp sa att du slapp att va.



Äppel päppel pirum parum,

kråkan satt på tallegren.

Hon sa ett,

hon sa tu,

ute ska du vara nu.



Dessa ploppa upp direkt :0)

2010-01-28 @ 09:08:51
Postat av: Jullan

Jag behöver hjälp med att komma ihåg vilken ramsa det är man kör på fingrarna och vilken det är som gäller tårna. Lilla vickevire? Tummetott?

2010-01-28 @ 22:45:14
URL: http://julllan.blogspot.com
Postat av: Fia

Fingrarna är:

Tummetott

slickepott

Långeman

Gullebrann

och lilla vickevire.



Tårna däremot har i vår lilla familj kallats för ärtor allihopa förutom stortån, som har kallats för köttbullen. Ganska opraktiskt faktiskt, om man nån gång skulle behöva precisera vilken tå det är man menar. "Tredje ärtan från höger, om man inte räknar köttbullen." Detta är ett ämne som jag undviker att ta upp med min psykolog.



Återkom hemskt gärna med info om de rätta tå-benämningarna, jag fick just en släng av panik över att Melvins kompisar ska få reda på det här, och behöver nog hålla en liten internutbildning med honom.

2010-01-28 @ 23:03:50
Postat av: Anonym

Så här säger vi på mitt jobb med början på lilltån. Lilltåa, tåtilla, tillerosa, kroknosa och stortompen upp i vädret.:):)

2010-02-01 @ 23:40:26
Postat av: Fia

Åh, den där var ju faktiskt rolig! Ska genast lära Melvin den ramsan istället för ärtor hit och ärtor dit.

Jag hoppas förövrigt att din arbetsplats är en förskola?

2010-02-02 @ 10:31:59
Postat av: Lis

Nää, jag jobbar på kirurgen. Skojar bara, förlåt att jag glömde skriva vem jag var. Kram till dig och dina söta barn.

2010-02-03 @ 00:16:02
Postat av: Fia

Haha! =) Åh Lis! Kram till dig med!

2010-02-03 @ 10:34:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0