Grundläggande föräldrakunskap

Ja, i sommar har vi varit föräldrar i fem år, och har under de fem åren samlat på oss en gedigen såkallad branchvana.
 Självklart tänker jag dela med mig av mina hetaste tips, här kommer de viktigaste sakerna man behöver veta för att överleva sina år som småbarnsförälder.

--->"Ärlighet varar längst" är den tunnaste myten ever. Om du inte vill bli totalt regerad så måste du lära dig att ljuga kreativt.

--->Ju mer du ljuger, desto bättre måste du bli. De lär sig snabbt att bli misstänksamma, de små liven. Melvin har t.ex en farfar som roar sig med att ljuga så mycket han orkar för honom. I och för sig mycket underhållande, men de goda nyheterna är att ungen blir jävligt källkritisk (vilket man ska va för att komma nånstans i livet) och de dåliga nyheterna är att ungen blir jävligt källkritisk (vilket ställer till det när jag ska ljuga för honom av beskyddande, praktiska eller bara rent egoistiska skäl)

--->Du kommer ingenstans utan att hota eller muta. Det är bara pretton och barnlösa som säger att man aldrig ska hota eller muta barn.

--->Best of the best är att kombinera hot, mutor och lite ljug. T.ex dra den om att tomten just kollade in genom fönstret. Har man dessutom brett på lite extra på tomte-historien, och fått ungen att tro att tomten är den som kommer med lördagsgodis och födelsedagspresenter, är detta ett effektivt universalknep som funkar året om.

---> Ni föräldrar måste hitta på ett sätt att kommunicera utan att barnen förstår er. Engelska, finska, teckenspråk eller sms spelar ingen roll. Huvudsaken är att ni kan gadda ihop er utan att någon lägger sig i.

---> Om du vill behålla din mentala hälsa, lär dig ett bra universalsvar, (mmm... är ett bra exempel, gärna i olika tonlägen för att få det mer trovärdigt) att höra selektivt och se intresserad ut när situationen kräver det.

---> Men hey! Man får leka loss på lekland, spela tvspel, åka pulka och bygga lego så mycket man vill utan att nån kollar snett. Och jag har inte skrattat så mycket sammanlagt i mitt liv som jag har gjort sen Melvin började prata. De har sjukt roliga tankar och de delar gärna med sig. Det är faktiskt skitsvårt att bli uttråkad med en fyraåring i närheten.

Och så några tips för bebisar:

---> Vänd inte upp och ner på nymatade bebisar. Busa inte ens lite med dem, då riskerar du att belönas med en välplacerad spya.

---> Ladda skötväskan med två ombyten mer än du tror att du någonsin rimligtvis kan behöva. Bebisar är ju nämligen helt fantastiskt begåvade när det kommer till bajskunskaper.

---> Om de låter: kör in bröstet i munnen på dem. Funkar nästan alltid. Nu pratar vi alltså bebisar och inte fyraåringar. Den här egenskapen kommer dock tillbaka på de flesta manliga exemplaren när de når könsmogen ålder, och kan med fördel alltså även tillämpas på pappan, som muta eller bara för att få tyst på honom.

---> Don´t try to play them. Det spelar ingen roll hur du kämpar för att behålla kontrollen över er tillvaro, du kommer alltid att bli överlistad av bebisen. De hittar alltid ett sätt att bajsa, skrika eller spy sig ur situationer som inte faller dem i smaken, så det är bara att kapitulera och låta dem leka chef ett tag. Klockan tolv-ish är det nya klockan tolv.

---> Men hey. De är gosiga. Deras sprudlande jag-är-så-superglad smittar värre än kräksjuka, det går inte va sur när man har dem i krokarna, och de luktar sjukt gott!!





Tyck nåt!
Postat av: Jullan

Åh fantastiska tips - jag lägger genast ut en länk på min blogg så alla andra kan åtnjuta dem också!!

2010-01-26 @ 17:17:54
URL: http://julllan.blogspot.com
Postat av: Fia

GullJullan! Det glädjer mig såklart mycket att kunna hjälpa till! ;

2010-01-26 @ 22:45:35
URL: http://menvetdu.blogg.se/
Postat av: Pia

hihi... gooa tips. Ska nog lägga dem i min blogg också, fast hinner inte just nu...

2010-01-27 @ 12:44:24
URL: http://engdam.blogspot.com
Postat av: En sked för pappa

Är det för tidigt att börja ljuga för dom innan dom kan prata? Som träning?

2010-01-28 @ 09:27:02
URL: http://enskedforpappa.blogg.se/
Postat av: Fia

Jag skulle säga att att börja tidigt är en förutsättning för att lyckas. De är mer uppmärksamma än man tror, de små liven, så det gäller att bygga upp en skev världsbild för dem från början.

2010-01-28 @ 12:14:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0