Vuxen?

Gjorde ett tappert försök att bli vuxen idag. Det började bra med att vi gjorde en veckomatsedel som försvar mot den odödliga diskussionen:
-Vad ska vi äta idag?
-Vet inte. Vad tycker du?
-Vet inte. Du får bestämma.
-Nä, nu är du orättvis. Försök inte lägga över det på mig, för jag vet inte säger jag ju.
...
-Men vad ska vi äta då?
-Vet inte. Vad tycker du?

Och så vidare. Händer dagligen i detta huset. Men från och med nu är det alltså slut med det. Den odödliga diskussionen är slutligen död.

Nu när jag ändå är en mogen, vuxen kvinna, med veckomatsedel och allt, så tänkte jag även slå till med ett storkok, det känns ju husmorsaktigt och passar mitt nya, käcka jag. Så jag slog alltså till på gröt, det verkade lagom svårt för en rookie-husmor. Klart barnen ska ha en hemmafru-mamma som kokar egen tomtegröt. Åh så mysigt. Över huset sprider sig således doften av kanel och risgrynsgr vidbränd mjölk.
Kanske inte är så farligt, tänker jag och tar hurtigt fram en sked ur min nystädade och välorganiserade kökslåda för att smaka. Fy fan. Den går verkligen inte att äta. Melvin kommer skuttandes och vill smaka på gröten som han naturligtvis har fått va med och röra i, och jag tänker att nu krossar jag hans lilla hjärta totalt. Nu inser han att hans mamma är en bluff. En fejkmamma som inte alls kan göra såna grejer som andra mammor gör, som att koka gröt och planera middagar.
Hans ansikte skrynklar ihop sig till en omisskännlig grimas, och en rysning som hade platsat på övre delen av richterskalan går genom hans kropp.
-Mamma, den var sitäcklig.

Ja, lilla vän, den var sitäcklig. Tur att det finns folk som lever på att göra tomtegröt. 

Nu: Kvällsmat. Ostkaka. Jävligt köpt.
Imorgon: Gå till konsum och köpa gröt. Alternativt kontakta mamma för konsulthjälp. Grötkonsult, det ni!
 





Tyck nåt!
Postat av: olatidman

ha en trevlig andra advent

2009-12-06 @ 19:09:43
URL: http://tidman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0