Korv korv i taket hänger, hund hund står på golv och blänger

Dagens syssla: Korvmakeri. Plats: Hos mamma. Närvarande: Familjen Strid, familjen Frederiksen, samt delar av familjen Karlsson.

Som inför varje jul var det idag dags för stora korvstoppardagen. Som en redig husmor spolade man korvskinn och stoppade korv för glatta livet. Väldigt modernt och hitech med mammas hushållsassistent från 1624 och fårtarmar som korvskinn (det kan eventuellt ha varit gristarmar, jag vet inte riktigt. Det spelar ju inte heller så enormt stor roll). Jag kände mig som hämtad ur en svartvit film, med hårnät, förkläde och marmelucker, sådär fryntlig och härlig, leende åt de väluppfostrade barnen som stod givakt med sina hängslen och randiga skjortor.
Låter ju precis som mina barn, eller hur?! Eller nja, Emmy är kanske lite liten för att stå givakt?
Så gick det i alla fall till. Det var inget tjat om att spela tv-spel, inget körande med störiga radiostyrda bilar, ingen prillig hund som möblerade om samtliga skor, och ingen hysterisk lill-kusin som gormade så fort hunden närmade sig med sitt skoprojekt. Nix, alla uppförde sig som vanligt exemplariskt och ingenting ballade ur.
Som final på dagen spisades lutfisk. Mums.

Nu ligger samtliga i familjen Strid utom undertecknad och sover, som om nån hade strösslat dem lite godtyckligt över huset. Danne har dessvärre somnat på fjärren och därmed lämnat min tv-kväll i ödets händer.
Det verkar inte bli nåt vidare.






Tyck nåt!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0