All that she wants.

Alla har vi väl vår egen bild av hur framgång och lycka ser ut?

Ibland är den helt oförklarlig, och man samlar små, banala saker till att bygga upp bilden av idyllen. 
Det är inte saker som med någon praktisk funktion underlättar våra liv, utan kort och gott symboler.

För att ge ett exempel, så här såg min lista ut för några år sedan:

Fem saker som jag suktade efter i mitt liv för fem år sedan:

Citronfönster.
Jag vet inte vad det är med dem, men citronfönster skriker familjelycka.

Visitkort.
Det får stå precis vad som helst på dem, bara jag får känna mig viktig nog att ha ett eget kort.

Syrénhäck.
Den ultimata bilden av sommar.

En egen terapeut.
Som bara vältrar sig mina personliga grubblerier en timme i veckan. Tänk att kunna flika in: "Min terapeut säger alltid.../"
Gud så Hollywood. Gud så ego. Gud så rätt.


Work outfit
Att ha en anledning att klä upp sig för att gå till jobbet. Skulle tro att även det här hänger ihop med mitt behov av att känna mig viktig.

IDAG, några år senare har den här listan förändrats helt.
En del punkter har jag satt check på, andra har halkat ner från topp hundra listan, och vissa hänger sig kvar, även om de inte är topp 5 längre.
De jobbrelaterade punkterna har flippat över helt. Jag uppskattar till exempel mer att kunna sitta i mina håliga jeans och luffa på jobbet, än att behöva ha en otäck kostym varje dag.
Jag vill ju gärna förklara det med att jag helt enkelt gör ett så bra jobb att jag vet att jag är viktig med eller utan kostym.

Så hur ser listan ut idag då?

Fem saker som jag utan vidare förklaring vill ha i mitt liv idag:

Knarrande golv.
Golv ska knarra litegrann. Det får mig att känna mig lycklig.

Språk.
Jag skulle vilja glänsa med att kunna skitmånga språk. Synd att jag inte var lika insiktsfull på skoltiden.

Sjöutsikt.
Eller en sjysst stadsutsikt, det fyller ungefär samma funktion.

Flås.
Jag skulle vilja vara den som skriver "Hemkommen efter en mils joggingrunda" på facebook.

MC-kort.
Å vad jag kollar avundsjukt när det kommer en tjej på en snygg hoj!


Nu, kära läsare, kommer en utmaning:
Vilka är dina symboler för lycka?

Kom ihåg!
Jag pratar alltså inte om det som verkligen gör oss lyckliga, som barn eller kärlek, utan om de banala små saker som har fastnat i hjärnans vill-ha-center.









Tyck nåt!
Postat av: Len

Jag blir lycklig av ett välstädat hem ;)

2010-05-08 @ 08:48:58
URL: http://www.lillalen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0