Emmy goes bananas.

Det finns inga gränser för Emmys aptit på nätterna längre.
Det har gått helt överstyr.
Inatt svullade hon i sig hela fyra, F-Y-R-A, flaskor välling. Då fick mamman nog!

Ringde till BVC för att få reda på universalknepet, det hemliga trixet, eller åtminstonde ett litet råd om hur jag kan få henne att sluta äta så förbannat mycket på nätterna.

Ska jag ge henne mat varje halvtimme på dagtid?
Avkok på ett vitkålshuvud och en gammal strumpa?
Hundmat med mjölk i tre dagar?

Nej, vet ni vad jag fick? En skopa skäll! Fast det kanske jag behövde.

Så här lät det:

Förtvivlad och trött mamma: -Alltså hur ska jag få henne att sluta äta på nätterna? Hon är helt galen, inatt åt hon fyra flaskor välling!

BVC-tant: -NEJ NEJ NEJ NEJ! Hon ska INTE ha nån välling på natten!! Elva månaders bebisar behöver inte äta på natten!!

Förtvivlad och trött mamma: -Nej, det inser ju jag ocks....

BVC-tant: -På nätterna ska man sova!!

Förtvivlad och trött mamma: -Ja, det är ju lite det jag är ute eft...

BVC-tant: -Äta på natten, det är bara en dålig ovana!!

Förtvivlad och trött mamma: -Problemet är att hon ger sig inte. Jag får sitta uppe hela natten, ända till hennes storebror vaknar.

BVC-tant: -Ni får ta fajten, låt henne skrika, ge henne absolut ingen välling på natten. Det tar bara en vecka eller fjorton dagar, sen har hon lärt sig att det inte är lönt.

Förtvivlad och trött mamma bryter ihop för det där med "bara fjorton dagar", men inser att vi måste.
Nu är det slut på nattamålen.
Det borde det ha varit för längesen egentligen, men vem orkar?
Vem orkar sitta uppe flera timmar varje natt när det är full rulle på ungarna hela dagarna?

Minsta motståndets lag gäller väl de flesta småbarnsfamiljer.
Från och med i natt är det dock Det Stora Vällingkriget som råder.






Tyck nåt!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0