Det var bättre på den gamla goda tiden.

DÅ: Knackade man på helt oaviserat på kompisens dörr för att kolla om det var någon hemma.
NU: Vill Melvin att jag skickar ett SMS till kompisens mamma för att kolla om vi kan bestämma en lekdag.

DÅ: Hängde vi på Altavista, Portalen och ICQ, och hushållets enda telefon var ständigt upptagen "På grund av det där nätet." Såsmåningom övertygade vi även våra föräldrar om fördelarna med mail, och sökmotorer.
NU: Slåss jag med min femåring om datorn för att han vill hänga på Bolibompasajten och Youtube.

DÅ: Pantade man två burkar och köpte ett Jenka och ett Shake.
NU: Skulle man aldrig få för sig att köpa ett tuggummi med riktigt socker i, heh?

DÅ: Kunde man, om man hade lyckan att ha en parabol, välja mellan Skurt och Björnes magasin mellan klockan 18:00 och 19:00. Om man hade otur var myrornas krig det enda som fanns att erbjuda. Det var inte på något sätt självklart att man kunde sitta kvar i soffan medan man bytte kanal.
NU: Sänds barnprogram mellan femtiden på morgonen och niotiden på kvällen, på åtminstonde fyra olika kanaler i genomsnittshushållet.

DÅ: Var det inte svårt att bli underkänd i skrivstil.
NU: Kan Melvin skriva alla bokstäver på datorn, men har lite svårare för att rita dem med en penna.

DÅ: Spelade man in blandband på kassetter.
NU: Blir Melvin förbannad för att jag inte kan byta låt på bilradion. "men sök på den då, mamma!"

DÅ: Ringde vi rikssamtal ibland, men då fick man fatta sig kort. Telefonen som användes hade inga knappar, men en nummerbricka.
NU: Pratar barnen med sin morbror i USA via Skype.

DÅ: Visste vi inte vad Fredagsmys var men vi gjorde våra popcorn på spisen.
NU: Hetsas det med chips, cola, micropop och annat gott varje fredagkväll framför tvn. Mysigt är det dock.

DÅ: Regerade Filmnet och moviebox.
NU: Hyr vi en film med fjärrkontrollen. Eller ser en stream.

Slutsats: Vi som känner igen oss är rätt gamla. Tekniken har gjort ett och annat framsteg. Och man mår så fint av en nostalgitripp då och då.





Tyck nåt!
Postat av: charlotte

sv: hahaha, ja. Jag är sjukt viktig på mitt jobb tycker jag. Det tycker antagligen inte de andra på mitt jobb men det spelar ingen roll. It's all about me, me and me ;)



Jag har svårt att avgöra om det var bättre förr eller inte. Melvins way känns slappare men ditt mer genuint.

2010-10-19 @ 22:18:26
URL: http://aldrigcharlotte.blogg.se/
Postat av: frikadellen

Underbart!



Vi hade Filmnet på prov en vecka. Vi laddade upp med videoband och spelade in varenda film som gick för att kunna ha ett helt videobibliotek hemma.



Mamma hade prydligt numrerat alla band. Ville man veta vad som va rpå tittade man i "videoboken" där man fyllde i vad som spelats in på varje band.

2010-10-20 @ 11:38:43
URL: http://frikadellen.blogg.se/
Postat av: thidan

Tack! Känns enormt bra.

2010-10-20 @ 20:02:54
URL: http://thidan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0